diumenge, 18 d’octubre del 2020

Altura màxima: 315m
Dificultat: Fàcil-Mitjana
Participants:  6 membres del CCM
Duració: 5:02 h (inclós parades i esmorzar)
Duració: 4:08 h (en moviment)

Iniciem la ruta a la Font dels 25 Dolls i el Jardí del Bes i ens dirigim passejant a la recerca la Seu. Des d'allà continuarem la pujada cap a l'Ermita de Sant Josep, i des d'allà ens desviem de la ruta 20 metres per contemplar des del mirador la preciosa població de Xàtiva, on sobreix als nostres peus la Seu, tornem sobre els nostres passos i ens dirigim al que va ser l'ermita de Santa Bàrbera i que posteriorment es va edificar sobre ella l'Ermita de Sant Josep i és ací on hi hauria la porta de l 'Aljama per on s'explica que passaria el Rei Jaume i i obtindria la rendició de Xàtiva. Continuem i passem per les restes del que en època islàmica va ser l'Aljama, el seu barri administratiu i on es trobaven els principals edificis de la ciutat. Seguim i ens trobem amb l'església de Sant Feliu, que és probablement l'edifici religiós més antic de la ciutat, prosseguim pel vessant del magnífic Castell de Xàtiva (es mereix una visita, tant el castell com la població), contemplant la seua Nevera o cava, la "Cova dels Coloms", restes de l'antiga muralla i per l'antiga Porta de Ponent, seguint sempre els senyals blancs i grocs del PR ens dirigim, entre bancals abandonats d'oliveres i garrofers per arribar a al Camí de ferradura en este punt es comença a ascendir per l'antic camí empedrat i arribar al Portet de Vernissa (antiga via romana), des d'ací obviem la senda que va a l'est i de baixada prenent el de la dreta i a Sud sense deixar alçada, després d'un gran tram per este antiquíssim i preciós sender, que ens ha sorprès, arribem a la capçalera de Barranc de la Font Voltada on coincideix amb els límits d'uns bancals de cítrics, es continua per sender en vessant de la muntanya i a l'arribar a un xicotet coll i inici de vaguada, es comença a baixar paral·lel a esta arribant a un camí d'asfalt entre urbanitzacions passem a zona de cultius d cítrics on prendrem un camí a esquerra i a l'Est per arribar a la Casa Quintana, on fem una paradeta per esmorzar, la Font Quintana, Casa de l'Quadrado, l'antiga "Central Casa de la Llum", hui Aula Natura del paratge natural municipal de la Cova Negra, per on transcorre el riu Albaida als peus de la Cova Negra, habitada en el Paleolític Mitjà (etapa inicial de l'Edat de Pedra) i continuem per la Font del Quadrado, el Aqüeducte de les Arcadetes d'Alboi i ja per sendes i pistes novament còmodes ens dirigim al un punt de partida.

Cal comentar que m'ha semblat una ruta esplèndida que reuneix tots els requisits del senderisme, ja que alterna sendes i camins per serra i per la vall, a més de tenir la seua part cultural, ja que va ser habitada per pràcticament totes les civilitzacions, trobant vestigis de les mateixes .