diumenge, 26 de març del 2017

Distància: 20,02 km Wikiloc
Desnivell positiu acumulat: 995 m Wikiloc

Desnivell negatiu acumulat: 995 m Wikiloc
Alçada màxima: 1.013 M. (Pic de la Safor)
Alçada mínima: 165 M. (Fàbrica de la Llum)
Dificultat: Mitjana-alta
Participants: 21 membres i simpatitzans del CCM
Duració: 6:53 h (inclós parades i esmorzar)

Duració: 4:58 h (en moviment)

Diumenge 26 de març a les 7:00h eixim puntualment per fer la ruta programada en el nostre calendari. És esta ocasió som 21 persones les que ens desplacem en cotxe fins a l'Orxa disposats a fer una ruta prou exigent: ascens al Circ de la Safor i tornada por la via verda del Serpis.

La serra de la Safor, que dóna nom a la comarca, compta amb una superfície pròxima a les 3.500 ha i abraça els termes municipals de l'Orxa, Vall de Gallinera i Villalonga. El circ de la Safor, malgrat ser una de les formacions càrstiques més singulars de la península, en forma de ferradura, és rosegat des de fa anys per una pedrera situada a la base sense que cap autoritat s'interesse per la protecció d'este extraordinari entorn. El cim, de 1.013 metres d'altitud, és la major altitud comarcal i també una de les muntanyes més belles i impressionants del País Valencià. L'amfiteatre de la Safor s'obri cap al nord, amb una longitud màxima d'uns 2,4 quilòmetres (de sud a nord, fins el riu Serpis) i una amplària màxima d'uns 2 quilòmetres (d'oest a est). Des del pic a la pedrera existeix un distància superior als 800 metres, cosa que implica un desnivell mitjà del 45%, i s'aproxima a la vertical a partir dels 750 metres d'altitud i també es pot observar la famosa «finestra» de la Safor. L'enfonsament d'esta espècie de circ o amfiteatre de grans proporcions no es va deure a cap cataclisme, sinó a la lenta soscavació de la base pel riu Serpis, d'una banda, i a la constitució estratigràfica del vessant nord de la serra de la Safor, on s'alternen capes de roques poc consistents (argiles i altres roques sedimentàries poc consolidades) amb altres formades per calcàries i margues, més resistents, però d'un gruix relativament escàs. A tot això es va venir a unir el fet de les fortes pendents, què el riu Serpis seguisca una espècie de fractura tectònica i, sobretot, que la muntanya de la Safor estiga orientada cap al nord, de manera que la pluviositat i la possibilitat d'erosió són sempre més grans que en els vessants que miren cap al sud. A més, durant alguna glaciació es va poder originar una espècie de circ glacial els esllavissaments van poder ocasionar un ensorrament massiu a partir de la cornisa superior la qual cosa va conformar un excel·lent exemple de la conca de recepció d'un torrent.

Comencem la ruta a l'altura de les piscines municipals en L'Orxa. En direcció est ix una pista de terra amb un panell del PR-CV 207, que seguirem en part. Caminem per la pista fins arribar a un mur de pedra que talla el barranc. Després de esperar que un dels components cambiara de calçat, vam baixar al barranc per continuar la ruta. Seguim per una senda que segueix la llera durant un tros, per després guanyar alçada i passar al costat d'una cova que s'utilitza com sestador per al bestiar (cova del Gorigori). El sender acaba a una pista. Continuem per la dreta, seguint la pista en direcció a la font dels Bassiets, encara que ens anem a desviar per l'esquerra abans d'arribar a la font. El desviament està senyalitzat amb un pal i torna a baixar al barranc, per després pujar fins a la font dels Olbits.
Des de la font pugem els esglaons i, sense arribar al final, vam seguir per la dreta pel sender que ens portarà al cim de la Safor. Poc abans del cim trobem una depressió i les restes d'un antic pou, la cava de la Safor, ja a la província de València. Debatim si esmorzar ací o al cim, i al final vam optar pel cim. Així que des de la cava, continuem la pujada per la dreta per arribar al cim de la Safor (1013 metres). Des d'allà hi ha una bona vista del Montcabrer o de la cresta del Benicadell. Reposem forces i baixem una altra vegada fins a la cava i tot just uns metres a l'est d'ella hi ha un mirador natural amb una vista espectacular del circ de la Safor.
Descens dur fins pista forestal camí de la Font de la Serquera. En este sector, les nostres cames suportaran un desnivell parcial i no acumulat d'uns 826mts. Baixada al llit del riu Serpis que es creua pel pont per agafar a partir d'ací la via verda fins a L'Orxa. Este últim tram és el més suau de fer però curiós de veure ja que es passa per tot el canó que forma el riu Serpis que també presenta un bon cabal. Un cop a L'Orxa, ens dirigim fins al restaurant Xixarra on ens espera un merescut dinar.